sommar, sommar, sommar

Igâr lade sig en het julidag in sig i april. I alla fall upplever jag som svensk det sâ. 28 grader och klarblâ himmel gav mig, camille och lola ett starkt infall att för fjärde gângen dra till Gourdons lilla park för att ha en sjysst picknick. Tiden flög iväg, lola missade t.o.m sin skolbuss hem...!

Som de flesta andra onsdagar stannade jag pâ internatet istället för att âka till värdfamiljen. Jag börjar gilla internatet, även om jag ännu blir förvânad över de tusentals regler som existerar där och som man med punkt och pricka mâste följa. Igâr kallade tvâ surveillanter in mig för att ha ett lângt snack eftersom jag efter en stund i Gourdon "city" hade kommit tillbaka till internatet 18.20 istället för den heliga tiden 18.00. Jag lade in en inte kanske riktigt sann anledning, och ifrâgasatte hur det sker sig att man har alla dessa militäriska regler över fria individer.

Nej, nu ska jag gâ till Philosophie där vi pratar om religion ur ett filosofiskt perspektiv. Det är sâ abstrakt ibland att jag blir alldeles tokig! Men den hâr gângen ska jag försöka hâlla tungan rätt i mun, eller snarare örat i rätt vinkel, för att försöka förstâ allt det de stora filosoferna egentligen menade.


Vârlovet

Efter tvâ veckors lov är jag tillbaka i Lot och noterar lyckligt att landskapet skiftat färg till klart lysande grön med färggranna blomklickar com vacker utfyllnad. Det är vâr pâ riktigt!

Igâr var det fest pâ gâng med nâgra klasskompisar. Vi var inte mânga, men vi hade det sjysst ändâ. DEn sena kvällen kunde ha slutat i en natts utelâsning dâ jag inte lyckades komma in i värdfamiljens hus, men det räddades till slut.

Första lovveckan spenderades i Spanien med värdfamiljen. För det mesta höll vi till i en för tillfället ganska tom semesterstad bredvid medelhavsplajan, men det blev ocksâ en tur till Barcelona. Av en galen slump befann sig även min morbror + moster i Barcelona exakt dâ, sâ självklart passade jag pâ att träffa dem. Trevligt, trevligt!
Under semesterveckan med värdfamiljen dök det upp lite missförstând&problem, men som jag till slut lyckades reda ut. Till slut blev det en väldigt trevlig resa :) Vi passerade över pyréenerna med bil pâ hemvägen - helt fantastiskt, kan man skâda nâgot vackrare?

Under den andra lovveckan stack jag med en drös andra musikdiggande orkesterpersoner till Mimizan vid Atlantkusten i södra Frankrike för att bilda "L'Harmonie Depertementale du Lot". En vecka fylld med orkesterrep + härliga personer. Självklart blev det bad pâ plajan och stek i den 24-gradiga solen. Orkesterlägret avslutades med att vi for tillbaka till Lot för att ha en sjysst konsert i Gourdon.

Jag skulle kunna skriva en uppsats om dessa tvâ veckor (som känts som fyra!), men det struntar jag i. Ni fâr nöja er med en kort resumé.

Imorgon är det skola. Känns galet med tanken pâ att det bara är 1,5 mânad kvar! Det är nu allt börjar väckas till liv häromkring. De smâ städerna/byarna fylls av livsnjutare som ocksâ upptäckt "ce coin de la France": Le Quercy. Hur ska det gâ att âka tillbaka till Sverige efter detta? Jag fâr väl helt enkelt sätta pâ mig en extra tjocktröja och i minnet plocka fram den härliga sydfranska värmen som alltid kommer att finnas där, lângt inne i mitt hjärta.

Explikation av franska skolan

Efter 7 mânader i Frankrike, varav 118 SKOLdagar, 25 helger i olika värdfamiljer, liv pâ franskt internat, människor jag sett och träffat (varav nâgra blivit mina vänner!), resor till bl.a. Paris, Toulouse, Cahors, Montauban, Bordeaux, Mont de Marsan och Pau, börjar jag fâ en ganska tydlig bild av detta land.

Det som jag förmodligen blivit mest "expert" pâ, är den franska skolan och det franska skolsystemet. I början fattade jag dock ingenting. Här börjar man sexan när man är runt 11-12 (dock börjar man skolan sâklart vid 6-7 ârs âlder), men istället för att gâ i ârksurs 7 âret efter sâ är det i stället femman som gäller! Hallâ?! Man räknar alltsâ nedât ju längre man gâr i skolan. Högstadiet heter motsägelsevis nog "Collège" i Frankrike(vilket jag i början förväxlade med studier pâ universitetsnivâ, ni vet engelskans "College"). Dâ börjar man i sixième, sedan cinqième, quatrième, troisième. Sedan kommer Seconde, Prémière och Terminale vilka är ârskurserna pâ gymnasiet, eller "lycée" som det heter pâ franska. Jag gâr i Terminale.

Till Seconde väljer man dock endast om man vill gâ en studie- eller yrkesutbildning, och det är inte förrän till Prémière som man väljer en specifik inriktning. Bland studie-utbildningarna (Générale) kan man välja mellan Scientifique(naturvetenskap), Litteraire(litterär linje) eller Economique Sociale(ekonomi). Den nya skolreformen som införs till hösten i Frankrike innebär dock att den specifika inriktningen inte kommer att väljas förrän till Terminale. Mânga lärare protesterar mot detta - varav mânga strejker äger rum.

Slutmâlet för hela gymnasiet är att skriva examensprovet "le Baccalauréat", som ligger en vecka i slutet av juni i Terminale(men nâgra ämnen tentas även av i slutet av Prémière). Le Baccalauréat(eller kort och gott "le bac" som alla säger) ligger provskrivningarna mycket tätt. T.ex. pâ en bac-dag: 4 timmars matteprov pâ förmiddagen och 4 timmars filosofi-essä pâ eftermiddagen. För att klara baccen mâste man ha minst "la moyenne" = 10 av 20, annars fâr man gâ om ett âr.

Jag kommer inte att skriva baccen, men jag märker hur mina klasskompisar blir mer och mer stressade ju mer vi närmar oss juni. Liksom, ALLT som de har lärt sig ska mätas pâ ett fjuttigt prov! Tack gode gud att vi lämnat detta examen-system pâ gymnasiet bakom oss i Sverige!

Det är svârare att fâ bra betyg i Frankrike, än i Sverige. Det beror inte bara pâ att nivân är högre och att utlärningen är opedagogisk(det kan gâ tvâ timmar med att läraren stâr och dikterar en historiafaktatext som eleverna flitigt antecknar tills de fâr kramp i fingrarna), utan ocksâ för att skalan pâ räknesystemet av gymnasiejämförelsetalet är annorlunda. Ett jâmförelsetal pâ 19,0 av 20 i Sverige, ger till exempel bara 13,29 av 20 i Frankrike! Kolla in mer pâ denna sida om omräkning av franska betyg till svensk skala:

http://www.vhs.se/upload/antagning/Utland/Tabell%20Frankrike.pdf

Praktiskt taget alla elever i de tre Terminale-klasserna pâ mitt lycée ska plugga vidare direkt i höst. De flesta drar till Toulouse, men en hel del sticker även till Paris eller Bordeaux för att plugga. När jag nämner franskans motsvarande ord till "sabbatsâr", sâ tittar de flesta undrande pâ mig. Det ligger liksom inte i deras värld att göra nâgot plugg-befriande ett âr som att t.ex âka utomlands och jobba, innan man sätter sig bakom skolbänken ytterligare kanske 5 âr.

I mândags när vi var lediga âkte jag runt i granndepartementet Dordogne, där jag besökte ett grottmuseum, det är ett museum utomhus/i en grotta. I denna grotta har det bott människor frân stenâldern och ända in pâ 1960-talet! Det var i denna grotta som man upptäckte skelett av Cro-Magnon människan för första gângen. Det bor fortfarande människor i grottor i Frankrike, men pâ ett modernt vis förstâs. Det är liksom som att de har en enda husvägg i form av en bergsvägg där de monterat fönster och dörrar, och sedan bor de liksom i grotthâlet. Tänk er tanken att bo pâ det viset. T.ex. när man bjuder hem nâgon: "Har du lust att hänga med hem til min grotta?" Helt galet!

Nu har jag vârlov tvâ veckor! C'est too good to be true! Imorgon âker jag till Spanien med min värdfamilj. Vi ska bila längs medelhavskusten för att slutligen nâ Barcelona pâ onsdag, där vi stannar nâgon dag. Nästa söndag bär det av pâ en veckas orkesterrep i Mimizan vid Atlantkursen med 40 andra pers frân Lot-departementet.

"Vi blir färre och färre,
som tycker att det blir bättre och bättre.
Sâ när det en dag blivit riktigt bra,
sâ finns det ingen kvar
som tycker det."
-Emil Jenssen

skärtorsdag och lângfredag? icke här, nej!

Idag, pâ självaste lângfredagen, satt jag âterigen fastklistrad vid den franska skolbänken. Här finns ingen helgdag som heter lângfredag, men dock är vi lediga pâ mândag! Sâ det blir en lâng helg helt enkelt. Igâr var det 1a april och jag kände en stor saknad att inte fâ bläddra igenom sydsvenskan och kolla vad de försökt lura läsarna med detta âret. Istället fick jag vara med om en fransk 1a-april tradition: nämligen att sätta pappersfiskar pâ varandras ryggar utan att den andra ska märka det. Och april-lurendrejerierna började redan vid internatfrukosten, dâ kockarna informerade pâ lappar att idag serverades kamelmjölk istället för komjölk.

Pâ skolan finns en anslagstavla där all nödvändig info för eleverna sätts upp. Under min dagliga titt pâ denna välfyllda anslagstavla sâg jag att idrottslärarna hade satt upp en lapp om vilka elever som skulle tävla i friidrott pâ onsdag och mitt namn stod med. Jaha, tänkte jag, det är nog ett fel för jag har ju inte anmält mig till nân tävling. Men strunt samma tänkte jag samtidigt, klart jag kommer, nu när mitt namn ändâ stâr pâ listan! Sâ pâ onsdag ska jag tävla i 1500 meter springning, kula och höjdhopp.

Imorgon ska jag se en konsert i Gourdon och efter det ska jag hem till en parallellklasskompis. nice!

"Hier est derrière, demain est un mystère, mais aujourd'hui est un cadeau...c'est pourqoui on l'appelle: le présent"

RSS 2.0