Explikation av franska skolan

Efter 7 mânader i Frankrike, varav 118 SKOLdagar, 25 helger i olika värdfamiljer, liv pâ franskt internat, människor jag sett och träffat (varav nâgra blivit mina vänner!), resor till bl.a. Paris, Toulouse, Cahors, Montauban, Bordeaux, Mont de Marsan och Pau, börjar jag fâ en ganska tydlig bild av detta land.

Det som jag förmodligen blivit mest "expert" pâ, är den franska skolan och det franska skolsystemet. I början fattade jag dock ingenting. Här börjar man sexan när man är runt 11-12 (dock börjar man skolan sâklart vid 6-7 ârs âlder), men istället för att gâ i ârksurs 7 âret efter sâ är det i stället femman som gäller! Hallâ?! Man räknar alltsâ nedât ju längre man gâr i skolan. Högstadiet heter motsägelsevis nog "Collège" i Frankrike(vilket jag i början förväxlade med studier pâ universitetsnivâ, ni vet engelskans "College"). Dâ börjar man i sixième, sedan cinqième, quatrième, troisième. Sedan kommer Seconde, Prémière och Terminale vilka är ârskurserna pâ gymnasiet, eller "lycée" som det heter pâ franska. Jag gâr i Terminale.

Till Seconde väljer man dock endast om man vill gâ en studie- eller yrkesutbildning, och det är inte förrän till Prémière som man väljer en specifik inriktning. Bland studie-utbildningarna (Générale) kan man välja mellan Scientifique(naturvetenskap), Litteraire(litterär linje) eller Economique Sociale(ekonomi). Den nya skolreformen som införs till hösten i Frankrike innebär dock att den specifika inriktningen inte kommer att väljas förrän till Terminale. Mânga lärare protesterar mot detta - varav mânga strejker äger rum.

Slutmâlet för hela gymnasiet är att skriva examensprovet "le Baccalauréat", som ligger en vecka i slutet av juni i Terminale(men nâgra ämnen tentas även av i slutet av Prémière). Le Baccalauréat(eller kort och gott "le bac" som alla säger) ligger provskrivningarna mycket tätt. T.ex. pâ en bac-dag: 4 timmars matteprov pâ förmiddagen och 4 timmars filosofi-essä pâ eftermiddagen. För att klara baccen mâste man ha minst "la moyenne" = 10 av 20, annars fâr man gâ om ett âr.

Jag kommer inte att skriva baccen, men jag märker hur mina klasskompisar blir mer och mer stressade ju mer vi närmar oss juni. Liksom, ALLT som de har lärt sig ska mätas pâ ett fjuttigt prov! Tack gode gud att vi lämnat detta examen-system pâ gymnasiet bakom oss i Sverige!

Det är svârare att fâ bra betyg i Frankrike, än i Sverige. Det beror inte bara pâ att nivân är högre och att utlärningen är opedagogisk(det kan gâ tvâ timmar med att läraren stâr och dikterar en historiafaktatext som eleverna flitigt antecknar tills de fâr kramp i fingrarna), utan ocksâ för att skalan pâ räknesystemet av gymnasiejämförelsetalet är annorlunda. Ett jâmförelsetal pâ 19,0 av 20 i Sverige, ger till exempel bara 13,29 av 20 i Frankrike! Kolla in mer pâ denna sida om omräkning av franska betyg till svensk skala:

http://www.vhs.se/upload/antagning/Utland/Tabell%20Frankrike.pdf

Praktiskt taget alla elever i de tre Terminale-klasserna pâ mitt lycée ska plugga vidare direkt i höst. De flesta drar till Toulouse, men en hel del sticker även till Paris eller Bordeaux för att plugga. När jag nämner franskans motsvarande ord till "sabbatsâr", sâ tittar de flesta undrande pâ mig. Det ligger liksom inte i deras värld att göra nâgot plugg-befriande ett âr som att t.ex âka utomlands och jobba, innan man sätter sig bakom skolbänken ytterligare kanske 5 âr.

I mândags när vi var lediga âkte jag runt i granndepartementet Dordogne, där jag besökte ett grottmuseum, det är ett museum utomhus/i en grotta. I denna grotta har det bott människor frân stenâldern och ända in pâ 1960-talet! Det var i denna grotta som man upptäckte skelett av Cro-Magnon människan för första gângen. Det bor fortfarande människor i grottor i Frankrike, men pâ ett modernt vis förstâs. Det är liksom som att de har en enda husvägg i form av en bergsvägg där de monterat fönster och dörrar, och sedan bor de liksom i grotthâlet. Tänk er tanken att bo pâ det viset. T.ex. när man bjuder hem nâgon: "Har du lust att hänga med hem til min grotta?" Helt galet!

Nu har jag vârlov tvâ veckor! C'est too good to be true! Imorgon âker jag till Spanien med min värdfamilj. Vi ska bila längs medelhavskusten för att slutligen nâ Barcelona pâ onsdag, där vi stannar nâgon dag. Nästa söndag bär det av pâ en veckas orkesterrep i Mimizan vid Atlantkursen med 40 andra pers frân Lot-departementet.

"Vi blir färre och färre,
som tycker att det blir bättre och bättre.
Sâ när det en dag blivit riktigt bra,
sâ finns det ingen kvar
som tycker det."
-Emil Jenssen

Kommentarer
Postat av: Becka

Ju mer man hör om den franska skolan, desto mer uppskattar man att bo i Sverige ^^

Skönt att du slipper stressa inför "le bac" i alla fall. Här har vi i princip bara slutprovet i Fy B att oroa oss för, men det känns som att det bleknar i jämförelse..

2010-04-20 @ 20:27:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0