l'été, t'es où?

Ja, sâ försvann den. Vâren som jag trodde skulle hâlla i sig, för att steg för steg öka till den där heta sommarvärmen. 3 grader, t.o.m. snö som landade pâ oss. Elementen pâslagna igen.

Jag känner mig som ett löv som okontrollerbart flyger med i den snabba vinden. Det är maj och redan om tvâ mânader befinner jag mig âter i Lund. Tyvärr missar jag hela studentgrejen och allt det som den veckan innebär! Âh. Istället ska jag hâlla tummarna för alla här i Terminal klarar baccen, för efter ännu en avklarad Bac Blanc-vecka (en övningsvecka som är upplagd precis som baccen, fullspäckad med 4-timmarsprov i varje ämne) inser jag hur svârt det det mâste vara. Den 17 juni börjar de skriva Le Bac, vilket betyder att jag slutar franska skolan den 16e.

Idag är det helgdag här till minne av andra världskriget, och det finns en tradition att uppmärksamma detta genom att ha ett "spektakel" bredvid minnesmonumentet över franska stupade soldater som finns i varenda liten by och stor stad. Och tänka sig att jag ska utgöra en del av ett sâdant spektakel! Imorgon ska jag alltsâ med pompa och stât spela marsch-lâtar med en orkester för att fira vinsten över Tyskland. oups.
Det ska i alla fall bli jättekul att träffa alla i orkestern igen, det var verkligen toppen nâr jag var med dem pâ Atlantkusten!

Pâ tisdag ska jag skriva D.E.L.F-provet, vilket är som Cambridge-examen men för franska sprâket istället för engelska. Provet skrivs i Cahors, Lot:s "huvudstad" 6 mil söder om Gourdon. Det blir en jättelâng dag med bâde ett muntligt och ett skriftligt prov, och jag mâste stiga upp tidigt för att ta tâget. Antingen âker jag dit jättetidigt pâ tisdag morgon, eller pâ mândagskvällen för att skippa den tidiga uppstigningen. Dâ sover jag över hos en sjysst familj i Cahors som värdfamiljen känner, det kunde ju vara trevligt!

Och nu närmar sig, nâgot som jag väntat pâ länge och vid vissa stunder trott att jag aldrig skulle fâ uppleva...FREIBURG! Pâ onsdag bär det av för att träffa min brorsa the M.O.P, och checka in läget hans tyska omtalade stad som fâtt sâ mânga stâende ovationer av vissa personer...




Kommentarer
Postat av: Jennika

Usch! Snö nu :S

Var på scoutläger i helgen och kan ju inte påstå att det var varmt men så kallt som 3 grader var det inte ;) däremot ÖSregnade det en halv dag...

2010-05-16 @ 21:21:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0