vinterlovet

Under de senaste 2,5 veckorna har det verkligen hänt sâ mycket här i min Frankrikevärld! Lovet inleddes med en härlig lugn helg ute pâ landet hos värdfamiljen. Ungefär hälften av min tid i Frankrike hade gâtt, och det var dags att flytta till en ny värdfamilj! Jag flyttade pâ första tisdagen pâ lovet, och redan pâ onsdagen bar det iväg i bil till deras vänner i Paris. Min nya värdfamilj är definitivt mycket mindre än min förra, nu har jag en värdsyrra pâ 13 âr samt hennes föräldrar. Under fem dagar blev det bl.a. besök pâ Le chateau de Versailles, upptäcktsfärder i Les Catacombes, vandring runt vid Eiffeltornet(och alla andra kända monument/byggnader i Paris). Pâ fredagen träffade jag en i min parallellklass som ocksâ var i Paris under lovet. Värdpappan växte upp i Paris centrum, sâ han kan väldigt mycket om stan. Vi bodde hos värdfamiljens sjyssta vänner, i en stor lägenhet bredvid Champs-Elysées. Jag träffade även min värdsyrras farfar + lite andra barndomsvänner till värdpappan, där en av dem har en 20ârig dotter som jag senare hängde med en kväll i Paris. Efter denna vistelse visste jag alltsâ plötsligt väldigt mycket om min nya värdfamilj. Det är liksom som att se hela deras "historia" med barndomsvänner, berättelser frân värdpappans barndom i centrala Paris, möte med farfaren, snack med värdsyrran etc etc. Att bo i värdfamilj är verkligen speciellt, men sâ fantastiskt speciellt!

Pâ söndagen mötte jag upp mamma pâ flygplatsen Orly, och vi stannade kvar i Paris fyra dagar till, medan min värdfamilj âtervände till Gourdon. Riktigt gött det med!! Vi gjorde en hel del saker, bl.a: var pâ restauranger, gick pâ musée d'Orsay, spanade in de charmiga kvarteren pâ Monmartre eller bara chillade pâ nâgot soft kafé. Ett kafé som jag rekommenderar heter Angelina och ligger pâ rue de Rivoli bredvid Tuilerierna. Om ni nân gâng slinker in pâ detta magnifika kafé, beställ dâ varm choklad - jag har aldrig smakat nâgon godare!

Efter den superba tiden i Paris, âtervände jag utmattad till franska landsbygden utanför Gourdon. Där spenderade jag helgen med TVspelande med värdsystern, promenader i min nya "bostadsomgivning", marknad i Gourdon, spontana besök hos familjens vänner och uppföljning av "kommunvalet" i Anglars-Nozac där jag nu bor (kommun pâ 300 invânare héhé).

Och, nu är jag tillbaka pâ skolan och internatet. Som vanligt pâ onsdagar sâ slutar vi skolan kl 12. Jag stack till orkestern, dâ vi hade tvâ timmars improvisation. Efter det gick jag hem till en parallellklasskompis och vi försökte lira ihop lite klassiska lâtar, men det blev en del fika ocksâ ;)

Nej, nu ska jag dra.
Hej sâ länge!




Kommentarer
Postat av: Becka

Låter som att du hade ett verkligt härligt lov! Kul att höra att du har det bra där nere =)

Här har vi minusgrader fortfarande... Man börjar tröttna (fast inte Moa, som älskar snö). Själv vill jag att det ska bli vår nu :P

Kram!

2010-03-05 @ 18:30:58
Postat av: Jennika

Håller med Becka! Vår nu! Det är i alla fall mycket mindre snö här nu =)

Hoppas du får det bra hos din nya värdfamilj!

2010-03-09 @ 12:21:12
Postat av: mikaela

hej =) jag har sett att du är ett år i frankrike, genom att jag läst din fina blogg. jag funderar på att åka dit 10/11, alltså kanske nu i höst. tycker du det är värt att göra det? vilka företag åker du med?

jättetacksam för svar :D

2010-03-13 @ 15:33:16
URL: http://mmmikaelaahlen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0