sicka vackra vyer!

Naturen i detta departementet "Lot" är hur fantastisk som helst. Detta faktum förstärks gâng pâ gâng. Senaste veckan har jag befunnit mig pâ olika ställen i Lot, och jag ser att även om departementet är sâ litet sâ bjuder den pâ en sâ stor variation av vyer och omgivningar.

Förrförra helgen (alltsâ helgen som ägde rum för nästan 2 veckor sedan) befann jag mig lite slumpartat pâ ett jägarjippo uppe i minipyréenerna i en pytteliten by. Lângt där ute pâ landet samlades nämligen 600 jägare frân hela departementet för att tävla i jakt(!), äta och ha en konferens. Kände mig lite ovan att se en sâ stor skara jägare pâ ett och samma ställe. Alla sâg de ungefär likadana ut: gröna kamoflagekläder, jägarkeps i alla hiskeliga färger, boots, ölmage samt den obligatoriska mustashen/skägget. Och alla hade de de bred Lot-isk dialekt som finns här (dialekten pâminner mer om spanska än franska!).

Här befann jag mig dâ med mina tvâ förra värdsyskon samt ett stort restaurangteam och tillsammans skulle vi fixa ihop middagar till alla dessa jägare, 1 middag pâ lördagen och 1 middag pâ söndagen. Jag fick hedersuppdraget att diska ;) Menyn som de 600 jägarna ât bestod av 2 förrätter, 1 huvudrätt, ostfat och dessert, sâ ni kan tänka er vilket diskberg det blev av alla dessa bestick, skâlar, tallrikar, glas, kastruller, serveringsfat etc.

En annan kanske lite förvânande aktivitet som jag hade för mig var att delta i en cykeltävling i förra onsdagen. Jag tänkte, att visst skulle detta bli en lätt match för mig, uppvuxen i cykelstaden Lund som jag ju är! Naturen här bjöd dock pâ en hel del fler utmaningar än den bekväma, platta asfaltsvägen i stan. Under racets gâng stötte jag pâ hinder som stenar och stockar samt kurvor och gigantiska upp-och nerförsbackar i skogen. Tillsammans med tvâ tjejer frân parallellklass pâ mitt lycée utgjorde jag det enda deltagande tjejlaget i tävlingen. Vi kom alltsâ 1:a pâ "prispallen" utan att ens behöva göra färdigt loppen.

Förra helgen var det briljant väder, och jag âkte motorcykel för första gângen i mitt liv. Det är sant att, om man vill fâ den bästa upplevelsen av naturen här, sâ ska man definitivt âka moppe. Man fâr med hela utsiktspanoramat. Det blev en tur till den väldigt speciella staden/byn Rocamadour. Om ni söker pâ "Rocamadour" pâ google bilder, sâ ser ni! Staden ligger liksom pâ en bergsklippa.
Under helgen stack jag dessutom till Cahors, en stad i 50 000-invânar-storlek 5 mil söder om där jag bor, för att se en världsmusikkonsert. Och det visade sig vara en genialisk konsert! Dessutom upptäckte jag att min fiollärare var en av musikerna. Han är expert pâ musiken härifrân och spelar säkert 10 instrument.
Nâgot som jag inte visste innan, är att det finns ett EGET SPRÂK frân denhär regionen(l'Occitaine). För vanliga fransmän är det ett obegripligt sprâk. Det är ungefär som att vanliga svenskar inte förstâr älvdalska. Precis som älvdalska är l'Occitan tyvärr ett sprâk pâ utdöende.

Just nu har vi väder som skulle liknas vid Sverige-sommarväder, 20 grader sol. TROP BIEN! Ca me fait très hereuse!

I helgen är det konsert i Gourdon med orkestern som gäller. Och nästa vecka, pâ torsdagen âker jag till Bordeaux och Mont de Marsan för att hälsa pâ Ett-âr-i-Frankrike Johanna B. Ska bli kul och se hur hon har det lixom!!


Kommentarer
Postat av: Eva

Tack för denna målande bild av ditt liv i Frankrike! Så kul att läsa. Spännande med l´Occitan.

2010-03-18 @ 15:35:49
Postat av: Johanna

De rien! Avec plaisir.

2010-03-18 @ 17:04:31
URL: http://johannafrankrike.blogg.se/
Postat av: mikaela

Hejsan!

Tack så jättemkt för ditt svar!

Nu är det faktiskt så att jag sökt ett år i frankrike med Programkontoret! Har faktiskt varit på en intervju för 3 veckor sen och får besked om en vecka. Så hittade jag din blogg och tyckte det verkade intressant och veta om du tyckte det är "värt det". Hur mycket franska tycker du att du lärt dig hitills?



/Mikaela

2010-03-18 @ 19:14:50
URL: http://mmmikaelaahlen.blogg.se/
Postat av: Becka

Ojoj, du har fullt upp! Låter dock som att det är väldigt roliga saker du har för dig =) Man borde kanske besöka "Lot" någon gång. Där verkar i alla fall vara riktigt härligt. Ha det fortsatt bra!

Kramar!

2010-03-18 @ 21:29:00
Postat av: mikaela

Hejsan!

Tack ugen för dina svar!

Idag när jag loggade in på min mejl så hade jag fått ett mejl från Programkontoret där det stod att jag var antagen ;D Så nu ska jag bara bestämma mig...

Tack igen!



/Mikaela

2010-03-22 @ 13:17:18
URL: http://mmmikaelaahlen.blogg.se/
Postat av: Louise

Hej!

Jag satt och sökte efter ett år i Frankrike och så hittade jag mycke lägligt din blogg. Jag har blivit antagen till ett år i frankrike av internationella programkontoret läsåret 2010 -2011. Och nu ska jag välja vilken årskurs jag vill gå och jag har inte den blekaste aning vad jag ska välja. Jag har förstått att du går terminale? Är du nöjd med det? För jag tror att jag vill gå terminale men jag är osäker på om det är svårt att få kompisar då fransmännen lär vara ganska upptagna med le bac och om det skulle vara för svårt. Så hur upplever du att det var att få vänner och skolan?

/Louise

2010-03-25 @ 10:40:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0