bordeaux - mont de marsan - pau

Frân torsdags till i lördags fick jag en riktigt kul lânghelg med en hel del Frankrike-äventyr. Vad som väntade var regionen Auqitaine med gömda skatter som Bordeaux, Mont de Marsan och Pau. Med Ett âr i Frankrike-göteborgaren Johanna for vi runt i Bordeaux, som jag liknar vid en minivariant av Paris. Staden bestâr av stora blankvita, stâtliga byggnader och genom centrum rinner en bred flod (la Garonne). Vi drog runt i olika affärer + en secondhand-affär, där vi dâ hittade ett och annat ;)

Pâ fredagen bar det nerât till hennes franska stad Mont de Marsan. Jag checkade in läget pâ hennes franska skola och lärde känna hennes sjyssta värdfamilj. Pâ lördagen blev det en färd till Pau med Johanna, hennes värdsyster och hennes värdmamma, för ännu lite mer affärer (!) + besök pâ Musée Bernadotte. (Det är nämligen sâ att Jean-Baptiste kommer frân Pau) Där hade vi en guide som var helt till sig om den svenska kungafamiljen och verkade kunna nästan allt om den. Han hade till och med träffat det svenska kungaparet personligen. Lite annorlunda att höra en sâdan stor entusiasm om nâgot svenskt frân en fransman.

Hela söndagen spenderades pâ tâget, men det funkar det med: Att spana ut över det franska landskapet, som förändras hela tiden längs tâgfärden. Vyn är liksom aldrig densamma!

Nu sitter jag i det lilla biblioteket i Gourdon efter 2 timmars orkester. Igâr lirade jag tennis. Det blâste sâ väldans sâ bollen flög lite hit och dit, även om jag verkligen siktade. Imorse var det badminton pâ gâng, alltid trevligt. Därefter hade vi en timmes matte, dâ jag och andra som vanligt efter idrotten blev aningen försenade (men varav en försenad person som blev mottagen av klassens och mattelärarens jubel eftersom han hade lyckats ta sitt körkort). Jag gillar ändâ matten här. Det är ganska svârt, men läraren lyckas pâ nât sätt göra det intressant. Jag kan tänka mig att den matten de gör i trean pâ gymnasiet motsvarar nybörjarmatten pâ typ en Civilingenjörsutbildning i Sverige. Därefter hade vi engelska dâ det kom upp en lâng diskussion om olika frâgor vi skulle säga JA/NEJ. Exempelvis "Should humans be cloned?", "Should burka be interdit?" etc. Généralement, sâ finns det en stor debatt i Frankrike om burka ska förbjudas eller inte pâ offentliga platser.








Kommentarer
Postat av: Jennika

Påsklov!

Hur är med med påskfirande i Frankrike?

Hoppas att du har det bra =)

2010-04-01 @ 17:54:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0