jaha, ja.

Jaja, sâ var det slut. Mitt skolâr 2009-2010 i Frankrike. HJÄLP! Jag kommer sakna det. Jag har sâdan skolalmanacka där man tar bort en liten pappersflik för varje dag, och jag inser att det inte âterstâr sâ mânga pappersflikar att dra av. Jag kommer ihâg när jag köpte den i slutet av augusti, och tänkte att, herregud vad mânga pappersflikar detta âret innebar. Men det har gâtt sâ attans fort. Eller ja, hösten och vintern gick väl ganska lângsamt, men frân och med mars sâ undrar jag var mânaderna har tagit vägen!

Jag lever i frankrikes "gâslever-region".

Innan jag kom hit visste jag ganska lite om vad som väntade mig dethär âret. Mina värdfamiljer var bara tvâ namn pâ ett papper, Gourdon bara en liten prick pâ en karta, skolan hade jag bara sett pâ en bild pâ internet och jag kände inte en endaste kotte. Mina franskakunskaper var ju inte heller nâgot jag direkt kunde skryta med! Jag flyttade hemifrân och skulle bo i ett âr utomlands. Men jag har alltid älskat utmaningar, och nu fick jag en som skulle räcka länge!

Det tog runt 6 mânader att verkligen kunna snacka franska utan att tveka pâ verbböjningar och det franska volabuläret. Nu kan jag hänga med i kommentatorsnacket i VM-fotbollsmatcher, förstâ invecklade ekonomiinslag pâ tv-nyheterna och följa en amerikansk (franskdubbad) serie. Jag kan ha vanliga snabba diskussioner med franska kompisar!!

Hejdâ Lycée Léo Ferré!
Hejdâ internatet!
Hejdâ min franska lilla by där jag bor!

Det franska skolsystemet är väldigt olikt det svenska. Det känns som att den franska skolan är mer gammalmodig jämfört med den svenska, det känns pâ nât sätt som att resa tillbaka till 1960-talet. Man niar alla lärare sâklart och säger monsieur/madame plus efternamnet. Jag kan inte förnamnen pâ mina lärare faktiskt. Här börjar man skolan vid 6 ârs âlder, istället för vid 7 ârs âlder. De franska barnen fâr betyg frân och med lâgstadiet, men vi fâr ju vâra första betyg vid 13-14 âr. Jag har intrycket att man sporrar eleverna att ifrâgasätta mycket mer i Sverige. I Frankrike lär sig ungdomarna dock bara att följa regler, och att ifrâgasätta ses som ganska oartigt.

Hejdâ franska kemilektioner!

I ârets fotbolls-VM, le coupe de monde hâller jag pâ les bleus. ALLEZ LES BLEUS!! SPANA IN VIDEON: http://www.youtube.com/watch?v=ANEBm7Ex1jw

GRATTIS IGEN ALLA VÄNNER SOM TAGIT STUDENTEN.

Dagens lâtar som jag spelar idag medan jag packar alla mina 4(!) resväskor:

"Garcon" - Koxie (fransk rap) LÄNK: http://www.youtube.com/watch?v=-_WD0RDIia8

"Les demons de minuit"  LÄNK: http://www.youtube.com/watch?v=p_ZxDNZjzVk

"Sommernacht" (tysk lât) LÄNK: http://www.youtube.com/watch?v=49nuk7IIGic

"A thousand miles" (klassiker!!) - Vanessa Carlton LÄNK: http://www.youtube.com/watch?v=Cwkej79U3ek

"17 âr" - Veronica Maggio LÄNK: http://www.youtube.com/watch?v=sCXV5e0Ue78



(OBS! jag stannar dock i frankrike fram till början av juli)

Kommentarer
Postat av: Johanna Bogren

Lundin! Tänk vad bra vi haft det trots alla pissiga stunder och alla svåra ord! Tänk vad mycket kul vi gjort tillsammans och vad många ställen vi varit på :D Tänk vad vi lärt oss om allt och alla :D Ha en toppen bra sista tid och hör av dig när du kommer hem!!

2010-06-17 @ 20:17:17
URL: http://johanna-jetembrasse.blogspot.com
Postat av: Becka

Det verkar som om du har haft ett väldigt bra år! Ha det så kul med familjen och så får vi ta och ses när du är hemma igen =)

2010-06-19 @ 17:49:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0