3 februari 2010

Just nu sitter jag i biblioteket i Gourdon, och precis som alla andra onsdagar slutade jag klockan 12 och begav mig till orkestern. Egentligen har jag teater innan det ocksâ, men idag hann jag inte riktigt. I morse hade vi baccen i basket, vilket gjorde att verkligen alla elever skärpte till sig och matcherna blev äntligen riktigt roliga. Alla var taggade att göra sitt bästa, sporrade varandra och dribblade pâ för fulla muggar. Här och var blev det väl ocksâ lite "putain de merde", "mon dieu!!!", "tant pis" när spänningen steg och nâgon missade korgen.

Igâr och i mândags var jag sjuk, sâ dâ stannade jag hos värdfamiljen. Före det, frân i fredags eftermiddag till i söndags eftermiddag var jag i Toulouse och träffade en annan Ett âr i Frankrike-Johanna, som ocksâ är ett âr pâ fransk gymnasieskola, men hon är i en stad söder om Bordeaux. Toulouse var to good to be true. Vi gick runt i denna magnifika stad, med affärer, marknader och delikat doftande boulangerier i varenda gathörn. Och man tackar ju inte nej att göra ett avbrott frân sin annars pyttelilla franska stad pâ 4000 invânare, för att âka till en stad i 500 000-invânare-storleken! Det är faktiskt nâgot jag kommit underfund med -  jag tänker inte bo i ett litet samhälle senare, nej städer det är ändâ nâgot för mig!

Igâr var det la Chandeleur(=Kyndelsmässodagen), men som för de flesta franskar mer är känd som "Crêpesdagen", en dag dâ det ju för mig bara var tvunget att slänga ihop en crêpessmet och sätta pâ stekpannan!
Pâ fredag har vi förvânadsvärt nog ingen skola. Det kom ganska plötsligt igâr. Tydligen är det tre skolinspektörer som ska komma dâ, och de kunde inte komma under nâgon annan tid än under just den fredagen, sâ dâ stoppas undervisningen för 600 gymnasielever. Alltsâ, klart det är ganska gött att inte ha skola, men hâll med om att de tre skolinspektörerna lika gärna kunde komma en dag/eftermiddag dâ det ändâ inte är nâgra elever där!

Julkonserten med min orkestern spelades faktiskt in, sâ nu har jag hela konserten pâ CD. Ni borde verkligen fâ höra det, det lâter faktiskt bra! En hel del kan man nog tacka de fyra f.d professionella instrumentalister som spelar i orkestern, de höjer kvaliteten mânga steg uppât. Vi är 10-12 personer, sâ det blir ju faktiskt att de utgör en "stor" del av ensemblen.


Kommentarer
Postat av: Becka

Kunde du vara med och spela basket fastän du var sjuk dagen innan? Tufft gjort av dig! Hoppas att du mår bra nu och håller dig frisk =)



Toulouse låter härligt! Blev det mycket shopping?



Vill gärna höra inspelningen av din konsert =) Har ni några fler inplanerade?



Ha det fortsatt bra!

Kramar

2010-02-04 @ 18:36:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0