highs/lows för vecka 5 2010

High: Var ledig i fredags!
Low: Fick reda på mitt resultat i Physique/Chimie på le Bac Blanc: 4,5/20 hehe
High: Fick reda på mitt resultat i tyska på le Bac Blanc: 15,5/20 /motsvarar MVG-) Nota bene att jag bara pluggat tyska i ett halvår (jag började med det här i Frankrike) medan alla andra i klassen pluggat i 4,5 år!
Low: Jag var sjuk i två dagar
High: Har jobbat med på ekologiska farmen med värdsyrrorna. Allt från att göra korvar,  rensa bort ben bland grisöron, grishjärtan, grishjärnor, grisnjurar, gristungor och grisklövar (ja, ni kan knappt föreställa er haha!) så att man kunde göra "paté de campagne" av det.
Low: Känner hur slutet börjar närma sig hos denna fantastiska familj. En av mina bästa perioder i mitt liv har jag haft. Jag vet att jag får stanna, men jag böjer mig inte för spännande förändringar som familjebytet innebär. Det var planerat innan jag åkte till Frankrike att jag skulle bo hos två familjer. Jag kan nog få en härlig tid där med. Dessutom skulle jag gärna vilja se det franska livet. Ja, alltså i och med att de är holländare här, vilka har en livsstil precis som svenskar, så jag har inte sett så mycket av det "franska" än så länge. Men min nuvarande familj kommer ju inte försvinna. De slipper mig inte än så länge i alla fall, jag kommer hit då och då och hälsar på/jobbar.
High: Var på en så typisk fransk restaurang igår. Jag försökte välja så att allt jag åt var franskt så det blev sniglar, lite fois gras, canard, ost av olika slag och en fransk slags citrondessert. Dessutom rött/vitt vin. Kände att min franskhet fylldes på några rejäla snäpp den kvällen. Här har vi gänget:


Från vänster: Paul, Caroline, jag, Anne(värdsyrra), Anaïs (värdsyrra), Gaelle (kompis till Anne), Jens(värdbrorsa), Mattijs(värdbrorsa) + Camille(Mattijs flickvän och min internatet-kompanjon) som tog bilden. Nota bene: alla är blonda, vilket är ovanligt härnere. vi fick några goda skratt när vi kom på tanken utifrån kunde det se ut som att vi var en enda stor blond familj. Föreställ er den tanken - 7 barn i samma ålder i en familj - quelle bordelle (=vilken röra) det hade blivit!

Low: Känns som tiden flyger iväg för fort
High: Hängde med Paul till två trevliga holländare som han känner, och som driver en hästgård med hästlektioner/hästridturer. Sikken idyll. Snackade i alla fall med dem om att jag skulle kunna tänka mig börja - och fick lite lappar. Tror jag ska testa en gång, och sedan får jag se. Det ligger ju trots allt ute på landet och det är upp till nästa värdfamilj om de vill skjutsa. Jag får helt enkelt se hur det blir. Men OMG vad gött det hade varit. Jag menar, alla har väl alltid haft en hemlig dröm om att lära sig rida någon gång? Det har jag i alla fall.
High: Har ätit middag hos min nya värdfamilj - de verkar jättesjyssta!
High: Insåg hos holländarna idag att det var lättare att prata franska än engelska med dem. Så, ja, nu är jag bättre på franska än engelska...SIKKET FRAMSTEG!

Nu är jag nyfiken: vad är era highs and lows för vecka 5 2009?




Kommentarer
Postat av: Becka

High: Hade en väldigt bra praktikvecka där jag bl.a. fick vara med och se inte mindre än 13 operationer! =)

Low: Snö och is som gjorde det svårt att ta sig till och från praktiken

High: Härlig filmkväll i Genarp på fredagen tillsammans med en massa mysiga personer

Low: Sömnbrist

High: Shopping med Julia i Malmö hela lördagen =)

Low: Har inte fått lika mycket gjort på projektarbetet som jag hade tänkt mig..

High: Trevlig film-/pokerkväll på lördagskvällen tillsammans med fler mysiga personer



Hm.. Kommer inte på något mer just nu :P

2010-02-08 @ 14:40:00
Postat av: cecilie-bloggvärldens mest musikfyllda blogg

duktigt! :D

2010-02-08 @ 14:54:40
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Postat av: Carl

Jaha ja mycket grisaglæfs. Men det låter bra att førsøka bli så francais som møjligt.Ska se om jag har några highs and lows...

Low: mina hænder ær helt valkiga pga før mycket kroppsarbete.

High: Det ær karaktærsdanande att anstrænga sig.

Low: -10 grader

High: hmm kommerinte på nåt.



2010-02-09 @ 15:05:46
Postat av: Carl

Det ær ju ett næstan identiskt foto med det som sitter hemmma på kylen!

2010-02-09 @ 15:06:26
Postat av: Carl

Sitter man alltid så dær på restauranger i frankrike eller?

2010-02-09 @ 15:06:57
Postat av: Matruck

High: Jag köpte snowboard förra veckan och åkte i Feldberg hela lördagen. Skidort lika stor som åre, typ. 1 timme bort med tåg bara.

High: Jag läser en bra bok på tyska av herman hesse

LOW är att man måste slå upp ord hela tiden.. Du vet hur det är...

High: Jag åker till Bern och Lionel på fredag!

LOW: Man har nåt som heter Fasching i hela södra tyskland de närmaste veckorna där folk klär ut sig i maskeraddräkter för att skrämma iväg vintern...

Typiskt tyskt..

2010-02-11 @ 15:24:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0